Houding en oefening: Dagelijks leven

Het is nog goed om iets te verduidelijken over de tijd die je zou kunnen wijden aan het mediteren. In feite zijn hier geen vaste regels voor en is elke periode tussen vijf en zestig minuten.

Veel leraren adviseren echter om een richttijd te kiezen van ongeveer dertig minuten, dit om ‘er in te kunnen komen’ en wat diepgang te kunnen realiseren. Het hangt echter af van de tijd, ruimte en motivatie die je hebt. Als dertig minuten dus te lang is, dan is vijfentwintig minuten ook goed. Als vijfentwintig minuten te lang is, dan is twintig minuten ook goed, enzovoort. Er zijn leraren die het belang van regelmatige, liefst dagelijkse oefening benadrukken, als een dagelijkse mentale wasbeurt, uit zorg en respect voor jezelf en voor anderen. Andere begeleiders accentueren het gaan mediteren wanneer je kunt en wilt.

Met een beetje creativiteit kun je echter ook zogenaamde ‘dode momenten’ of normaal gesproken ‘zinloze activiteiten’ omtoveren tot momenten van meditatie. Het in een trein, bus of wachtkamer zitten kan met behulp van de zitmeditatie-adviezen op deze manier een bron van inzicht, innerlijke rust en stabiliteit worden.

Zit-, loop-, buig- en ligmeditatie kunnen beschouwd worden als basisoefeningen. Uiteindelijk kun je echter ook tijdens de meest alledaagse handelingen opmerkzaamheid ontwikkelen. Als expliciete oefening hiervoor kun je – als je de tijd en ruimte hebt – je handelingen tijdens een activiteit enigszins vertragen en zorgvuldig observeren wat er fysiek en mentaal gezien allemaal gebeurt. Op de volgende pagina wordt als voorbeeld het eten van een stroopwafel beschreven...

Alle onderdelen:

  1. Vipassana houding en oefening
  2. Zitmeditatie
  3. Loopmeditatie
  4. Buigmeditatie
  5. Ligmeditatie
  6. Vipassana in het dagelijks leven
  7. Oefening: meditatief eten

De oefeningen en adviezen op deze pagina’s komen uit Hoofdstuk 10 uit het door Frits Koster geschreven boek ´Bevrijdend inzicht´ (uitgeverij Asoka)